..
..
..
"Знамење", Пирот,издавачка кућа при манастиру Св. велик. Димитрија стр. 27-29 |
ГЛАВА 3.познање истине
Како је Бог дух, то и сва истина мора риги духовна. Јер Бог и истина једно
је и исто.
Када
ми говоримо о чувственим предметима, о
њиховим својствима и односима, па кажсмо:
то и то је истина, ми не мислимо на истину у апсолутном и вечном смислу него у смислу
релативном и практичном. Јер у апсолутном
смислу само је Бог вечна и неприкосновена истина.
Значи ли то, да је створена природа лаж? Боже сачувај! Али она може да се представи као лаж за два типа људи: за европског материјалисту
и за индијског нихилисту.*. Када митеријалист
каже: ова природа, коју ми гледамо и
опажамо, са целим збиром својих опажљивих особина и дејстава, представља сама собом сву истину, сву стварност, све што уопште може да постоји - тада се природа заиста јавља ко лаж. Исто тако природа се јавља као лаж, сва
с краја у
крај, духу нихилиста, кад овај
исповеди и рекне: ова природа са свима својим особинама и дејствима јесте обмана, сан, ништа.
И тако и онај ко тврди, да је чувствена природа сушта истина, као и оиај ко каже, да је чувствена природа лаж, сан и илузија -обојица исказују подједнаку неистину.
Природа је символ истине. Физички свет је видљиви израз невидљивог духовног света. Онај
први - символ, овај други - смисао символа, дух и стварност.
Кад хришћански песник, свети
Јован Дамаскин, каже:
ваистину сујета је све,
живот је сен и сан -
он не мисли ни издалека као будијски
нихилист. Он гледа визионарским духом у стварни и вечити живот, према коме је телесни
живот на земљи заиста као сен и сан. Сујетом
назива он све оно за чим недуховни људи
јуре у овоме свету тражећи истину и срећу. Сам по себи свет овај није
обмана, јер му је Творац Бог истинити. Из извора истине како би могла истећи лаж, кад је нема у самом извору? Но свет може да изгледа обманом за онога, ко у њему тражи оно што он нема и ннје.
Као кад би ловио месец у води!
* Нихилиста има две врсте: политичких и
философских. Овде се мисли на философског нихилисту.
Нема коментара:
Постави коментар